Pada tahun 1883, Khadiwi Ismail yang memerintah Mesir memasukkan
undang-undang Perancis dalam undang-undang Mesir. Kononnya, ia
bertujuan mencapai kemajuan seperti Eropah. Di India pula, pelbagai
usaha dilakukan bagi menghapus amalan perundangan Islam secara
beransur-ansur bermula sejak 1791. Algeria dipaksa supaya tidak beramal
dengan undang-undang Islam apabila Perancis menjajahnya pada tahun 1830.
Di Turki, Kamal Ataturk menggulingkan pemerintahan Uthmaniah diikuti
jajahan takluknya seperti Iraq dan Syria. Negara-negara itu dibahagikan
di bawah penjajahan Inggeris dan Perancis. Manakala rantau ini iaitu
Indonesia, Malaysia dan lain-lain menerima pengaruh sekular melalui
kedatangan penjajah Inggeris, Belanda dan lain-lain.
Walaupun negara-negara Islam merdeka daripada penjajahan,
penjajah-penjajah Barat mengubah bentuk penjajahan baru di kalangan
anak-anak masyarakat Islam. Generasi muda masyarakat Islam dididik dan
diajar supaya menghidupkan gaya hidup sekular. Walaupun namanya
berlainan daripada segi cara dan tindakan namun dasar dan sumbernya
adalah sama.
Selepas merdeka, pemerintah yang dilantik diwajibkan berfikiran
sekular dan meneruskan identiti penjajah. Oleh kerana golongan ini
menjadi orang yang berkuasa dalam negara Islam, mereka menggunakan
segala kepakaran para sarjana jahat supaya meracun pemikiran rakyat.
Contohnya, sarjana Syeikh Ali Abdul Razik yang menjadi Hakim Mahkamah
Syariah, Mesir mengarang kitab bernama Al-Islam Wa Usul al-Hukm. Dalam
kitab ini, dia memasukkan fahaman sekular dengan memutarbelitkan hukum
Islam dan sejarah Nabi Muhammad. Bukunya diterjemah dalam pelbagai
bahasa dan dibaca oleh generasi muda Islam yang belajar di Eropah. Oleh
kerana buku itu mengancam akidah Islam, Majlis Ulama di Universiti
al-Azhar mengadakan perbincangan yang dipimpin oleh Almarhum Syeikh
Muhammad Abu al-Fadal al-Bizawi yang menjadi Syeikh al-Azhar pada masa
itu. Pengarang buku itu, Syeikh Ali dipanggil. Apabila dia masuk ke
dalam majlis dan memberi salam, tidak ada seorang pun di kalangan
sarjana menjawab salamnya. Majlis Ulama memecatnya daripada menjalankan
tugas Islam di bawah al-Azhar. Namun, pihak penjajah dan kerajaan Mesir
membelanya dan meletakkannya di tempat yang dapat digunakan bagi
mengelirukan umat Islam.
Selepas peristiwa itu, Syeikh Muhammad al-Khadir Husin, seorang
sarjana besar yang pernah memegang jawatan Syeikh al-Azhar mengarang
kitab yang bernama Naqdu Kitab al-Islam Wu Usul al-Hukm bagi menolak
hujah dan mendedahkan kepalsuan buku sehingga buku itu berjaya
dikalahkan. Kemudian, muncul lagi buku-buku bertujuan menyebarkan ajaran
sekular namun semuanya berjaya dipatahkan.
Kuliyah Jumaat 16 November 2007
Dari Masjid Rusila, Marang, Terengganu
Fahaman ini dibawa masuk oleh penjajah ke dalam masyarakat Islam
sepanjang tempoh penaklukan mereka ke atas negara-negara Islam. Fahaman
sekular bertujuan mengikis fahaman akidah, perundangan Islam (syariah)
dan akhlaknya secara beransur-ansur. Antara fahaman-fahaman sekular:
-Memisahkan Islam dengan politik. Mereka mendakwa politik itu kotor sedangkan Islam itu bersih.
-Menghalang perlaksanaan hukum-hukum perundangan Islam dan cara hidup
Islam sepenuhnya. Mereka menyatakan ia tidak sesuai pada masa kini.
Sebaliknya mereka menghadkan agama dengan urusan ritual dan menjaga diri
masing-masing.
-Melemparkan fitnah pada Islam bertujuan mengeliru dan menakutkan masyarakat yang cuba mendekati Islam.
-Menggalakkan cara hidup yang bercanggah dengan Islam. Contohnya
mendedahkan aurat, hidup bebas dan menganjurkan majlis keramaian yang
bercanggah dengan kepentingan akhlak.
-Menyalah tafsir mengenai Islam. Mereka menyifatkan perkara-perkara
yang tidak baik apabila dilakukan secara terbuka menjadi baik. Mereka
menganggap gerakan Kamal Ataturk di Turki dan lain-lain sebagai
pembaharuan dan membawa kebaikan.
-Menghidupkan semula amalan-amalan Jahiliah dan berusaha melupakan sejarah Islam.
-Menyalurkan fahaman sekular melalui pendidikan, pelajaran dan penyebaran media.
-Menyebarkan ideologi-ideologi bukan Islam ke dalam masyarakat Islam.
Kuliyah Jumaat 09 November 2007
Dari Masjid Rusila, Marang, Terengganu
Ajaran yang dikemukakan adalah:
-Menolak agama seluruhnya dan mengingkari wujudnya Allah. Ada juga
golongan yang beriman kepada Allah dan mereka berpegang Allah itu tiada
hubungan dengan urusan duniawi.
-Kehidupan itu berasaskan ilmu sains semata-mata dan berada di bawah
pengaruh logik dan hipotesis. Sekiranya teori agama terkeluar daripada
logik akal, agama itu tertolak.
-Membuat sekatan antara ilmu rohani dengan ilmu material. Mereka
menganggap nilai-nilai rohani menghalang kemajuan dan memberi kesan yang
tidak baik pada urusan dunia.
-Memisahkan agama dengan politik (pemerintahan). Mereka membina
kehidupan berdasarkan kepentingan kebendaan. Semua perkara ini menurut
mereka tidak boleh dikendalikan oleh agama.
-Melaksankan dasar Pragmatisme (mencari kesempatan) dalam semua perkara bagi menjalani kehidupan menurut kepentingan dunia.
Kuliyah Jumaat 02 November 2007
Dari Masjid Rusila, Marang, Terengganu
Perkataan sekular berasal daripada bahasa Latin yang bererti tiada
agama atau duniawi. Terjemahannya dalam bahasa Arab ialah al-Ilmaniah.
Orang Arab yang beragama Kristian cuba mengelirukan umat Islam dengan
mendakwa kononnya ia daripada perkataan ilmu. Terjemahan yang sebenar
al-Ilmaniah ialah duniawi. Alasannya ajaran ini didakwa bersumberkan
ilmu dunia yang memberi kemajuan kepada manusia.
Ideologi ini berasal daripada perbalahan hebat antara
pemimpin-pemimpin kerajaan dengan paderi-paderi gereja. Begitu juga
perbalahan antara sains (ilmu duniawi) dengan paderi-paderi di gereja.
Paderi-paderi gereja memegang kuasa dan mementingkan diri sendiri lalu
mereka bertarung dengan pemerintah dan juga ahli-ahli ilmu duniawi yang
dianggap sebagai penghalang. Perbalahan berakhir dengan melahirkan suatu
fahaman yang membawa ajaran supaya memisahkan agama dengan urusan
duniawi. Kemudian, ajaran ini bertindak memisahkan agama dengan politik
supaya politik “bersih” daripada pengaruh agama.
Ajaran ini diasaskan oleh orang-prang Yahudi pada Revolusi Perancis
1789. Kemudian ia berkembang ke seluruh benua Eropah bagi menyekat
pengaruh gereja dalam pemerintahan dan urusan duniawi dalam kehidupan
masyarakat.
Tokoh-tokoh yang menghidupkan ajaran ini dinamakan ahli falsafah atau
ahli fikir seperti Dikart, Spinuza (beragama Yahudi), Rosu dan
lain-lain.
Kuliyah Jumaat 26 Oktober 2007
Dari Masjid Rusila, Marang, Terengganu